بررسی روش های متفاوت تصفیه فاضلاب

بررسی روش های متفاوت تصفیه فاضلاب

تصفیه تخصصی فاضلاب

فاضلاب بعد از ساخت می بایست تصفیه شود و بعد پساب حاصل از تصفیه فاضلاب در طبیعت رها شود و یا این که در کشاورزی قضیه به کار گیری قرار گیرد . برای تصفیه فاضلاب روشهای مختلفی موجود است که میخواهیم آن‌ها را معرفی کنیم . روشهایی که می‌تواند جهت تصفیه فاضلاب مورد علاقه قرار گیرد دربرگیرنده موردها پایین هست :

الف ) برکه‌های ثبت ( WSP )

ب ) لجن فعال هوادهی گسترده یاور با رویش چسبیده بصورت نرخ بالا ( Highrate : Extended Aeration )

ج ) راکتورهای تخلیه تناوبی ( Intermittent Cycle Extended Aeration )

د ) سیستم لجن فعال یار با رویش چسبیده ( IFAS )

و ) لاگون‌های هوادهی ( Arated Lagoon )

ه ) سیستم لجن فعال متعاقب غربال چکنده ( Trickliy filter – Actived Sludge )

چاه فاضلاب


استخرهای ثبت فاضلاب در بی آلایش ترین صورت خویش حوضچه‌های عریض و ناچیز عمقی می‌باشند که در آن فاضلاب ناپخته به روش¬های کاملاً ارگانیک و در اثر عکس العمل جلبک¬ها و باکتری¬ها تصفیه میشود . هزینه‌های ساختمانی , اندازه سرمایه¬گذاری اول و تعمیرات موردنیاز آن‌ها زیر و افتتاح و محافظت از آن‌ها زیاد راحت و قلیل هزینه است . ضمنا در‌این طرز کاهش کلیفرم¬های مدفوعی نسبت به بقیه روش¬های تصفیه فاضلاب عمده هست .

استخرهای ثبت فاضلاب بی شک در بخش ها گرمسیری و جایی که زمین کافی در دست باشد یکی مؤثرترین روش¬های تصفیه فاضلاب است .

می بایست یادآوری کرد که به کار گیری از این استخرها مخصوص به بخش ها گرمسیر نیست و در بیشتر وضعیت آب و هوایی چه بسا بخش ها سردسیری نظیر آلاسکا بازده قابل قبولی داشته است . در تصفیه فاضلاب¬های صنعتی هم استخرهای ثبت فاضلاب کارآرایی چشمگیری از خویش نشان داده است . در کشورهای صنعتی هم علیرغم وجود تکنولوژی امروزی و توسعه یافته مدرن سهم عمده‌ای به استخرهای ثبت فاضلاب واگذار شده است . به صورت نمونه یک سوم از کل تصفیه ¬خانه‌های فاضلاب شهری در ایالات متحده از گونه استخرهای ثبت می¬باشند . به صورت کلی بر طبق ماهیت واکنش¬های بیولوژیکی داخل آن‌ها به سه گونه مهم پایین تقسیم بندی می – شوند :

۱ – استخرهای هوازی

۲ – استخرهای بی¬هوازی

۳ – استخرهای هوازی و بی¬هوازی ( از روی اختیار )

استخرهای هوازی

یک استخر هوازی دربرگیرنده باکتری¬ها و جلبک¬های در حالا تعلیق بوده که در عمق آن هم وضعیت هوازی موفق باشد . در‌این برکه‌ها بیشتر اکسیژن موردنیاز میکروارگانیسم‌ها به وسیله فعالیت فتوسنتز جلبک¬ها و یه خرده نیز به وسیله فعالیت هوادهی ارگانیک که در استخر شکل می – گیرد تأمین می شود . صرف¬نظر از وجود جلبک¬ها در محفظه بیولوژیکی جان دار , استخرهای ثبت هوازی مشابه یک سیستم لجن فعال می¬باشد اکسیژن ساخت شده از جلبک¬ها در حین فعالیت فتوسنتز به وسیله باکتری¬ها هنگام تجزیه هوازی مواد آلی مصرف میشود و در ازای مواد غذایی غیر آلی ( مانند فسفر و ازت ) و دی اکسید کربن که در اثر این تجزیه آزاد می گردند به وسیله جلبک¬ها مصرف میگردند .

میکروارگانیسم¬های دیگری مانند روتیفرها و پروتوزوئرها هم در‌این استخرها وجود دارا هستند که وظیفه آن‌ها اکثر جلادهی پساب هست .

چاه فاضلاب

استخرهای بی هوازی

این استخرها در مواردی موضوع به کار گیری قرار میگیرند که توشه آلی فاضلاب زیاد بالا بوده و مواد جامد گریز فراوانی هم در آن وجود داشته و فاضلاب کاملاً عاری از اکسیژن محلول باشد . در‌این استخرها وضعیت بیهوازی در سراسر عمق به غیر از لایه رویی قاضی است .

در اینجا اکسیژن آزاد مولکولی نیست و باکتری¬های بی¬هوازی اکسیژن موردنیاز خویش را از تجزیه مواد آلی و غیر آلی فاضلاب به دست میاورند , به این شکل که مواد آلی را به CO2 , CH4 و بقیه تولید ها گازی صورت , اسیدهای آلی و بافت¬های سلولی تبدیل میکنند .

مواد جامد در کف برکه , محلی که‌این مواد به طور بی¬هوازی هضم می¬گردند ته¬نشین می شود , فاضلابی که مواد جامد آن ته¬نشین شده‌است , جهت تصفیه کامل¬تر به استخر از روی اختیار ( Facultative Ponds ) سوق‌دهی میشود .

تصفیه رضایت¬بخش در برکه های بی¬هوازی بستگی به اخلاق متقابل باکتری¬های مولد اسید و باکتری¬های مولد گاز دارااست . به این ترتیب حتمی است که مرتبه حرارت برکه بخش اعظم از ۱۵ مرتبه سانتی¬گراد و pH آن بیشتراز ۶ باشد . زیر چنین قوانینی است که ساخت و تجمع لجن به دست کم خویش خواهد رسید . تخلیه لجن زمانی خواهد بود یک دوم گنجایش ( حجم موءثر ) استخر از لجن مالامال شده باشد . این استخرها در دیرباز بجهت بوی شدید طرفدار چندانی نداشته‌اند اما اکنون ارتباط فی مابین ساخت رایحه و توشه آلی با عوارض کافی و پر‌نور به خیر و خوبی فهم و شعور شده و به این ترتیب رفع این اختلال معمولاً با یک پباده سازی درست امکان¬پذیر هست

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *